Dag 1: Rustig opstarten, even warm worden
De eerste dag van de Spelenderwijs gaat feestelijk van start. Om 8:20 staan de eerste leerlingen al vol spanning te wachten om naar binnen te mogen gaan. Sommige kinderen herkennen elkaar en begroeten elkaar enthousiast. “Zijn we weer samen?” ” Ja, nóg drie weken; leuk toch?” Een aantal leerlingen kruipt lekker dicht tegen mama, papa of oma aan, terwijl de andere helft al uitgebreid kennis met elkaar begint te maken.
Met mij wordt er ook een babbeltje gemaakt. Obed stelt zich netjes voor en vraagt of ik ook een van de juffen ben, waarop ik antwoord: “Soort van…ik sta niet voor de klas bij jullie, maar ik ben er wel heel vaak bij, zodat ik leuke foto’s en filmpjes kan maken. “Later op de dag zal ik deze dan gaan gebruiken voor een blog.” “Wat is een blok?” “Een blog…”, antwoord ik weer, is een soort website waar je verhaaltjes op kan delen.’ Mijn verhaaltjes gaan over jullie en wat jullie allemaal meemaken op de zomerschool. “Ik ben vijf,” roept een leerling. Hierdoor raken alle leerlingen hevig met elkaar aan de praat en eindigt het gesprek tussen mij en Obed. Wat fijn dat we ons al comfortabel voelen bij elkaar. Op het schoolplein is iedereen anders en toch hebben we allemaal iets heel belangrijks met elkaar gemeen. We hebben namelijk allemaal zin om te beginnen met de zomerschool.
Juf Geeta komt aanlopen met in haar handen een zwart mandje rijkelijk gevuld met allerlei kleurrijke attributen. De kinderen komen nieuwsgierig rondom de juf staan. “Vlinders”, roept er een opgewekt. In de bak zitten toetertjes met daarop oranje vlinders gemonteerd. Vandaag hebben we namelijk veel te vieren volgens de juffen. Uit enthousiasme beginnen alle kinderen feestelijk op hun toeter te blazen. Ondertussen wordt de grote groep op het schoolplein onderverdeeld in ‘de Vogels’ en ‘de Vlinders’. Ik loop als eerst mee met de groep Vlinders van juf Geeta en juf Ursula.
Bij binnenkomst is het al een erg drukke en gezellige boel. De juffen zorgen er samen voor dat al het verkeer in goede banen geleid wordt. De ouders gaan mee met juf Jillian om zelf ook onderwezen te worden in het e.e.a, terwijl de leerlingen een leuke verrassing te wachten staat. “Moet papa ook naar school?” vraagt een van de kids. Juf Geeta antwoordt dat de ouders ook iets zullen gaan leren over hoe zij hun kinderen ‘stevig’ kunnen maken, hoe ze lieve woordjes en complimenten kunnen gebruiken en hoe zij jullie het beste kunnen helpen bij het leren. ‘We gaan toch samen leren juf?’ Ik krijg een warm gevoel van binnen en volgens mij deel ik het gevoel van vreugde met de kinderen. Goed voorbeeld doet goed volgen.
De kinderen kijken hun ogen uit wanneer we ‘Het Spiegelbeeld Park’ betreden. “Juuuf…kriebelbeestjes. AAAHHH!” Ik doe mijn best om mijn lach in te houden. De juf wil namelijk dat we goed luisteren, zodat we tijdig kunnen beginnen aan alle leuke activiteiten. In een nette rij lopen we samen naar de groen gekleurde banken. Het lokaal is nog even bezet door de ouders, maar dat mag de pret niet drukken. Nu hebben we lekker snel toegang tot ‘Het Spiegelbeeld Park’. De complimenten vliegen de leerlingen om de oren. Wat weten ze zich goed te gedragen. Chapeau!
Wanneer Juf Geeta de kinderen netjes gepositioneerd heeft in een knus hoekje achter het park, kunnen we eindelijk van start gaan. “Wat zag je allemaal bij binnenkomst?” vraagt Juf Geeta met een opgewekte stem aan de groep. De volgende antwoorden komen aanbod: een pannenkoekenhuis, ijsjes en een ijskraam, donuts, kriebelbeestjes en een leeshoek. Er valt dus méér dan genoeg te zien voor alle kinderen.
Natuurlijk komt het bespreken van de regels ook aanbod. “Hier gaan we leren wie je bent en wat je kan. We gaan ook regels leren. Samen delen en leren luisteren. En we leren vooral lief te zijn voor elkaar. ‘En een knuffel’, roept Meli, waarop juf antwoordt dat het inderdaad erg belangrijk is om een aardig voor elkaar te zijn. Een andere leerling roept weer: ‘En je moet respect hebben voor de juf.’ De juffen en ik kijken elkaar glimlachend aan. Wat een fijne manier om je ochtend te starten met elkaar.
Bij het Spiegelbeeld Park hoort natuurlijk ook het boek ‘Spiegelbeeld’. Meli deelt met de klas dat het boek eigenlijk over haar grote zus gaat. Haar mama heeft het boek helemaal zelf geschreven, vertelt ze trots. ‘En dat liedje wat jullie horen, zegt Jahno, daar zat ik in toen ik drie was.’ Hij verwijst hiermee naar het zomerschool lied, dat bij binnenkomst werd afgespeeld; een heerlijk nummer al zeg ik het zelf.
Nadat alle regels en afspraken duidelijk zijn voor iedereen, pakt Juf Geeta het Spiegelbeeld boek erbij. Voorleestijd! Wat kan Juf Geeta mooi en spannend voorlezen! De leerlingen hangen echt aan haar lippen. Tussendoor stelt de juf goede vragen of legt ze de betekenis van bepaalde woorden uit. Wat opvalt is dat de kids al een best brede woordenschat hebben. Super goed dus!
Samen praten we over alle lieve dingen die oma zegt tegen Kelsey. Welke lieve dingen zegt jouw oma weleens tegen jou? De meest uiteenlopende antwoorden komen aanbod, maar het vaakst werd genoemd dat de oma’s hun kleinkinderen schattig vinden. “Mijn oma is trots dat ik mezelf ben”, roept een van de kinderen. Wat een fijne oma lijkt dit me.
Na het lezen is het eindelijk tijd om even te spelen in het Spiegelbeeld Park. De kinderen krijgen badges in verscheidene kleuren uitgedeeld. Op deze kaarten is af te lezen in welk gebied van het Park zij mogen spelen. Dominika begint in de leeshoek dit jaar. Het is een ontzettend knus hoekje met allerlei zachte en fijne knuffels en kussens. Ze vraagt of ik aan haar uit het kookboek van Kikker wil voorlezen. Zo gezegd, zo gedaan.
De ochtend is voorbij gevlogen, ook al begonnen we vandaag lekker op ons gemak! Dag 1 van Spelenderwijs zit erop. De kids gaan wat fruit eten en beginnen daarna met hun eerste workshop. Ik ben benieuwd wat ze me morgen gaan vertellen !
Liefs,
Juf Sãdiqãh