En toen was de aarde op
De laatste middag van de eerste week van de zomerschool is aangebroken. Op het schoolplein staat de foodtruck van ‘the best chicken & waffles in town’, oftewel Q’s Kitchen. Een aangename verrassing voor de leerlingen die letterlijk hun vingers aflikken bij het eten van de heerlijke combo.
Vandaag gaan we weer op excursie. Dit keer iets dichterbij ‘huis’, zowel groep 6 als groep 7 gaat mee naar het Bijlmerparktheater. Op het programma staat ‘en toen was de aarde op’, een productie van Jeugdtheaterschool Zuidoost die volledig aansluit bij het thema duurzaamheid van de Zomerschool.
Tijdens de verbindingsles lezen de kinderen voorafgaand vast een verhaal over de voorstelling en maken ze de bijhorende oefeningen uit het doe-boek. Ze mogen hun fantasie gebruiken om het verhaal af te maken en vertellen wat zij zouden doen om de aarde te redden.
‘Ik zou met een duikpak alle oceanen over de hele wereld afzwemmen en alle plastic uit het water vissen. Alle verzamelde plastic zou ik dan gewoon recyclen, we kunnen er toch gewoon weer nieuwe dingen van maken’, geeft een meisje uit groep oranje als antwoord
De oplossing van de rebus: ‘ik geef om de aarde’, slaat ongetwijfeld op haar.
De rit naar het theater is gelukkig kort en verloopt ondanks de grote van de groep soepel. Vol bewondering kijk ik naar hoe de leerkrachten de coördinatie vlekkeloos op zich nemen en de leerlingen naar binnen begeleiden. Chapeau voor team zomerschool!
De kinderen worden begeleid vanuit de bus, naar buiten, naar het theater en naar de zaal. Wanneer iedereen op z’n plekje zit, kan de show beginnen. We zijn er klaar voor!
De voorstelling is niet per definitie interactief, maar de kinderen vervullen hun rol als meelevend publiek geweldig en doen gewoon gezellig mee. Er wordt gereageerd op de spelers, smakelijk gelachen op hilarische momenten en wanneer een speler tijdens de voorstelling niest klinken er gemeende ‘GEZONDHEID’s vanuit de zaal.
Aan het eind van de rit krijgen de spelers een staande ovatie. Terecht! Ook ik vond het een leuke voorstelling en heb zowel de kinderen als de docenten zien genieten.
Dan staan de kinderen nog een paar ‘energizers’ te wachten en de docenten doen vrolijk mee. Er wordt energie opgewekt, door te wrijven met de handen. Deze positieve energie geven we aan onszelf, maar ook aan elkaar. Verder doen we nog een paar rondes stopdans op swingende nummers en echoot de zaal het welbekende versje ‘cumelade de cumelade de cumelade de fiste’.
Nu is het echt tijd om af te ronden en wordt iedereen verzocht – rij voor rij – geruisloos de zaal te verlaten. Dat laatste lukte niet helemaal, maar ik vind dat ze ‘A for effort’ verdienen!
Op de terugweg hoor ik de kinderen nakletsen over de voorstelling. ‘Je moet samenwerken en in elkaar geloven en er is hoop, maar niet alles is perfect in deze wereld’.
Ik vind het een mooie samenvatting.
Eenmaal terug in de klas wordt er ook nog even nabesproken wat iedereen van de voorstelling vond. Ik hoor lovende kritieken over een eenzaam visje en een dansende meneer. Ze vonden het leuk en grappig, alleen het einde vonden ze een beetje zielig. Al met al hebben ze het ontzettend naar hun zin gehad en krijgt het in z’n geheel een dikke vette 10+!
‘Ik kan wel beter dan die vis zingen, die zong echt vals’, grapt een leerling uit de oranje groep.
Dat was volgens mij ook wel een beetje de bedoeling.
Het is zover. De kinderen mogen hun sleutels en mobiele telefoons weer uit de daarvoor bestemde bak nemen en indien gewenst een appeltje meepakken om mee naar huis te nemen.
De stoelen worden op de op de tafel gezet, de jassen en vesten worden gepakt en we wensen iedereen een fijn weekend. De eerste week zit erop en wat was het fantastisch.
De eerste week zit erop en wat ging dat snel, maar dat is meestal zo wanneer je plezier hebt! De eerste week zit erop en hoewel we even een weekend nodig hebben om bij te komen van alle indrukken, kunnen we niet wachten om elkaar volgende week weer te zien en samen nieuwe avonturen te beleven.
Ik heb er in ieder geval zin in!
Tot volgende week!
✎﹏﹏﹏﹏from Serenitheory with love.