Hoe ga je om met ongewenst gedrag

Aangeboden door: Marilou van Ginkel- PPOZO

Als leerkracht besteed je weken aan het uitleggen van bijvoorbeeld breuken. Als een leerling het niet snapt dan leg je dat met veel geduld nog meerdere keren keer uit. Als een leerling het jaar daarop een foutje maakt, dan leg je het nog een keer uit. Dat hoort nu eenmaal bij je werk. Als een leerling zich niet aan de regels van de groep houdt, dan leg je dat één keer uit en wil je dat echt nog wel een paar keer herhalen, maar dat wordt sneller irritant dan het uitleggen van breuken.

Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat geen kind ‘s ochtends naar school komt met de intentie om het leven van de meester of juf te gaan verpesten of om zijn of haar klasgenoten lastig te gaan vallen. Helaas lijkt het soms wel zo en is het goed om dat als leerkracht te gaan zien als een schreeuw om hulp. Het is belangrijk om te gaan kijken waar dat gedrag vandaan komt. Deze workshops geven je daar meer zicht op.

Duidelijk is dat het gedrag van de leerkracht het gedrag van leerlingen beïnvloedt. Daarmee is het logisch dat we het tijdens deze workshops ook gaan hebben over wat jijzelf kunt doen om ervoor te zorgen dat het gedrag verandert.