Spelen en leren tegelijk
“Maak jij de pannenkoekenmix, dan bak ik de pannenkoeken!” “Nee mevrouw, vandaag hebben we geen koffie!” In hun eigen wereld runnen ze een pannenkoekenhuis. De taakverdeling is helder, dus de chefs kunnen aan de slag.
De juf strooit een aantal soorten afval over de grasmat. “Er is zoveel afval, wie gaat helpen met recyclen?” Ze deelt afvalgrijpers uit en een aantal kinderen bieden zichzelf enthousiast aan om de juf te hulp te schieten. In drie vuilnisbakjes kunnen ze het afval scheiden; oud papier, plastic-metaal-drankkarton en restafval.
Naast recyclen is er nog veel anders te doen. De kinderen hebben een keycord om hun nek met daaraan een kaartje met de activiteit die ze aan het doen zijn. ‘Pannenkoeken bakken, Recyclen, De hond uitlaten, De ijskraam, Lezen’. Regelmatig wordt de juf geroepen met verzoekjes tot ruilen. ‘Juf! Ik wil niet meer de hond uitlaten, ik wil pannenkoeken bakken!’. Ze lijken allemaal in hun eigen wereld te leven totdat er onderhandeld moet worden. Dan is de juf onmisbaar. Ze roept een kindje erbij van het pannenkoeken bakken. ‘Is goed, maar mag ik dan ijsjes maken?’ Er komt een kindje bij van de ijskraam en de ruil is eindelijk afgerond.
Na ongeveer een uur verschillende rollen te hebben aangenomen tijdens het spelen, is het tijd om naar buiten te gaan! Het is snikheet, dus een beetje verkoeling is wel op z’n plaats. De juf opent een doos met waterijsjes en begint uit te delen.
Als de ijsjes op zijn, verdeeld de juf de groep om de handen te gaan wassen. Hierna is het tijd om kennis te maken met de meneer die buiten stond te wachten. ‘We gaan sporten! Maar omdat het zo warm is, gaan we het rustig aan doen.’ Het eerste spelletje is Annemaria Koekoek. Als de meester zich omdraait en je nog ziet bewegen, moet je een stap achteruit zetten. ‘We gaan vandaag niet rennen, we gaan heel snel lopen.’, laat de meester weten. In de eerste paar rondes is het enthousiasme zo groot, dat er toch wordt gerend. ‘Jij mag 10 stappen achteruit!’, zegt hij tegen een jongen die een sprint trok en bleef rennen toen de meester alweer was omgedraaid.
Na een paar potjes Annemaria Koekoek is het tijd voor bevries-tikkertje. Als je wordt aangetikt, ben je ‘m niet, maar moet je bevriezen. Achter de auto op het schoolplein lijkt een erg goede plek te zijn om te verstoppen. Helaas ontdekt de meester de schuilplaats en begint iedereen keihard weg te rennen. Na al deze adrenaline en prikkels, is het weer tijd voor wat verkoeling. De juf komt buiten met een karaf koud water en bekertjes voor iedereen. Hierna mogen ze nog een paar minuten vrij spelen.
Als ze weer binnen komen, is de tafel voor hen gedekt. Het is etenstijd. Er is veel om uit te kiezen. Allereerst geeft de juf iedereen een broodje en de andere juf smeert er een stuk boter op. ‘Je mag je boter zelf uitsmeren.’ Er is keuze uit appelstroop, smeerkaas, tonijnsalade en nog veel meer ander broodbeleg. ‘Smakelijk eten, smakelijk drinken! Hap, hap, hap! Slok, slok, slok! Dat zal lekker smaken!’ zingen ze voor het tijd is om aan te vallen.
Het is tijd voor de afsluiting. Gezamenlijk ruimen ze de tafel af en gaan ze met de juf mee terug naar het lokaal. Voor het schoolplein staan er al papa’s en mama’s te wachten om hun kind op te halen. In een groep lopen ze met de juf naar buiten en herkennen ze een voor een een familielid dat op hen staat te wachten. ‘Tot donderdag!’ roepen ze terwijl ze vertrekken.
Geschreven door Schiavone