Trampolinefeest
“Zogenaamd zomer!” zegt een van de leerlingen als we naar de bus lopen en de regen met bakken uit de lucht komt. Bij de bushalte stappen de leerlingen met haast in. De achterkant van de bus is druk bezet. Na een klein kwartiertje is de regen opgehouden en kunnen we naar de boerderij lopen.
“Ik ben juf Fara. We gaan meteen beginnen!” De leerlingen krijgen een opdracht. “Maak een rijtje met de persoon die je het langst kent uit de groep.”
Dit is nog best moeilijk, want sommige leerlingen zitten even lang bij elkaar in de klas. En wat is “kennen” eigenlijk? De kinderen worden uiteindelijk verdeeld in drie groepen. Ze worden uitgedaagd met een groepsverdeling, waarbij ze niet zitten bij degenen die ze het langst kennen.
“Nee, maar juf dan ben ik niet met mijn vrienden!”, zegt een leerling. “Ja, dan kan je nu nieuwe vrienden maken. Het komt wel goed hoor!”
Na de groepsverdeling gaan twee groepen naar binnen en de andere groep naar buiten. Het zonnetje begint net op tijd te schijnen voor het kat- en muisspel. De katten met een blauw lintje moeten de gele lintjes van de muizen uit hun broekzakken zien te veroveren. De leerlingen lijken meteen vergeten te zijn elkaar nog niet zo goed te kennen. De trampoline in de tuin valt meteen in de smaak, dus zowel kat als muis staat na een aantal minuten achter elkaar aan gerend te hebben te springen op de trampoline. De katten met de buit op zak.
“Juf, hoeveel mensen mogen er tegelijk op de trampoline? Ik wil er niet doorheen zakken.” “Een persoon per keer! Anders worden jullie helemaal nat!”
Binnen is de andere groep bezig een intense estafette te doen met een milieubewuste twist. Ze zijn in twee groepen verdeeld. Iedere groep heeft een zak met verschillende soorten afval. Aan de overkant van de ruimte staan vier bakken; karton, restafval, plastic en glas. De bedoeling is dat ze de zak zo snel mogelijk leegmaken en het afval uit de zak in de juiste bak scheiden. De groep die als eerst een lege zak heeft en foutloos het afval heeft gescheiden wint.
Na een korte beatbox-sessie van meerdere leerlingen, is het tijd om te starten. “Wie is eigenlijk snel? Wie gaat als eerste?” De juf wil aftellen, dus ze moeten het er maar wagen dat ze in de juiste volgorde aan de slag gaan. De twee groepen gaan erg gelijk op. “Kom op! Kom op!” roepen de leerlingen in de rij. Leerlingen die aan de beurt zijn om te rennen met hun afval zijn stil en gefocust. Aanmoedigen is voor aan de zijlijn.
Ondertussen is de derde groep bezig met lasergamen. Ze krijgen kleurrijke nepgeweren met lichtjes. De lichtjes staan voor het aantal levens dat je hebt. De hele groep kan door een parkoers van tafels en pilaren elkaar opzoeken om alle rode lampjes van de anderen hun geweren te laten branden en zo het geweer onklaar te maken. Degene die het langst een werkend geweer heeft wint.
De leerlingen rouleren in drie groepen per activiteit. Zo kan elke groep iedere activiteit doen. De trampoline blijft in iedere groep de favoriet. Ze gaan netjes om de beurt allemaal een paar seconden op de trampoline. Zonder uit te spreken wat het tijdslimiet is, springen ze allemaal ongeveer even lang. Wie de volgende is, is ook bij iedere groep duidelijk.
Regen mag de pret niet drukken, dus als de leerlingen binnen komen, klinkt het al snel “Juf mag ik uw paraplu?”
Onderweg naar de bus regent het helaas nog steeds keihard. Er zijn gelukkig genoeg paraplu’s in de groep om iedereen te beschermen. Eenmaal in de bus klinkt het al snel: “Waar is het feestje? HIER is het feestje!” En dat was ook zo. Zelfs in de regen hebben zij de slingers opgehangen!