
Bij inschrijving ga ik akkoord met het onderstaande:
–> Ik ben aanwezig bij alle bijeenkomsten
–> Ik zal op tijd aanwezig zijn
–> Ik zal achteraf het evaluatieformulier invullen
–> Ik breng mijn leidinggevende op de hoogte van deze inschrijving
Naam bijeenkomst | Implementeren van traumasensitief onderwijs in de school |
Naam aanbieder | Desiree Middelkoop (gedragsspecialist en directer SBO Van Houteschool) en Caroline Lever (gedragswetenschapper en schoolpsycholoog Van Houteschool) |
Locatie | Prof. Dr. I.C. van Houteschool |
Data | Dinsdag 12 oktober Dinsdag 9 november Dinsdag 25 januari Dinsdag 15 maart |
Doelgroep en bouw | Deze training is voor iedereen die wil leren hoe je het onderwijs op de eigen school zodanig kunt inrichten dat leerlingen met negatieve levenservaringen, trauma en stress geholpen kunnen worden om hun stress te reduceren en tot leren kunnen komen. |
Basisbijeenkomst of verdiepende bijeenkomst | Het is handig als je je boek Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen van Leony Coppens hebt, zodat je dit als naslagwerk kunt gebruiken, of alvast leest om met voorkennis aan de trainingen te starten. |
Beschrijving | Tijdens de bijeenkomsten gaan we in op welk effect trauma heeft op de hersenen, welke gevolgen dit heeft op het leren en het sociaal-emotionele functioneren. Ook krijg je aan de hand van praktijkvoorbeelden geleerd hoe je wel kunt lesgeven aan kinderen met trauma, en dat de school een heel belangrijke rol speelt in het leven van kinderen met trauma. Je leert welke randvoorwaarden er zijn om traumasensitief te kunnen werken en hoe je dit als team neerzet in de school. Wat moet je vooral wel en vooral niet doen, wat zijn de valkuilen en wat levert het uiteindelijk op? Aan de hand van praktijkvoorbeelden van SBO Van Houteschool, nemen Desiree en Caroline je in 4 trainingen mee in de wereld van traumasensitief handelen. |