Skip to content
Zonova_Woord+beeldmerk

Bij inschrijving ga ik akkoord met het onderstaande:

–> Ik ben aanwezig bij alle bijeenkomsten
–> Ik zal op tijd aanwezig zijn
–> Ik zal achteraf het evaluatieformulier invullen
–> Ik breng mijn leidinggevende op de hoogte van deze inschrijving


 

Naam bijeenkomstVoorbij etiketten en minder labels
Naam aanbiederAdviesteam Zonova: Anna Tames, Anne-Marie van Muijen, Caroline Lever, Lisanne ten Hoor, Marleen Korf en Sharon van der Plas
LocatieKlaverblad
Data13 Oktober
10 November
26 Januari
16 Maart
Doelgroep en bouwStartende leerkrachten en onderwijsassistenten/ondersteuners die graag meer willen weten over minder labels in het onderwijs middels handelingsgerichte diagnostiek en het lezen van onderzoeksverslagen.
Basisbijeenkomst of verdiepende bijeenkomstBasisbijeenkomst
Beschrijving Opbrengsten/ inhoud van de bijeenkomsten
Tegenwoordig krijgen steeds meer leerlingen een label, zoals bijvoorbeeld ADHD, ADD, ODD, hoogbegaafd, dyslexie, of dyscalculie etc. In vakbladen, in de media, op internet en op TV krijgt het labelen van kinderen/jongeren veel aandacht. Artikelen en websites beantwoorden vragen als “hoe herken je deze stoornis bij jouw leerling of kind?”. Met het invullen van een checklist worden leerlingen, leraren en ouders aangemoedigd om vroegtijdig stoornissen op te sporen. ‘Hoe eerder gediagnosticeerd, hoe beter’ lijkt de boodschap. Terwijl de boodschap eigenlijk zou moeten zijn ‘hoe eerder de problemen worden aangepakt, hoe beter’. In deze workshops gaat het erover hoe we deze problemen eerder kunnen aanpakken en hoe we ervoor kunnen zorgen dat een leerling krijgt wat hij/zij nodig heeft zonder label.

Vragen die in de workshop beantwoord worden zijn:
- Wat zijn voor- en nadelen van labels?
- Wat zijn de uitgangspunten van Handelingsgerichte diagnostiek (HGD)?
- Hoe verloopt Handelingsgerichte diagnostiek (HGD)?
- Hoe lees je een onderzoeksverslag?
- Hoe pas je de adviezen concreet toe in de klas?