Skip to content

Professionaliseringsweek 1 

 

AANBOD WEEK 1 

 

Dit jaar staat de professionalisering in het teken van “opgroeien in Amsterdam Zuidoost”.
Op maandag 16 november start de eerste professionaliseringsweek. De keynote speaker is die dag Aminta Cairo. In deze week is er van maandag tot donderdag een gevarieerd aanbod voor alle medewerkers van basisscholen in Zuidoost. Lees hieronder het aanbod en geef je op vóór 23 oktober!

Uiteraard volgen wij de richtlijnen van het RIVM. I.v.m de meest recente ontwikkelingen rondom COVID-19 betekent dit dat het aanbod online wordt aangeboden. 

We streven er over het algemeen naar om onze workshops/ lezingen/ rondleidingen zoveel mogelijk fysiek plaats te laten vinden op scholen of andere locaties in Amsterdam Zuidoost, met inachtneming van 1,5 meter afstand. Mocht dit (bijvoorbeeld wegens ziekte van trainers, RIVM maatregelen oid) niet mogelijk zijn, dan blijft het aanbod digitaal. 

Houd je mailbox in de gaten. De laatste wijzigingen laten we je altijd persoonlijk weten.

Alle trainingen beginnen om 15:15

Keynote Lezing: Opgroeien in Zuidoost

Er is een verhaal over Zuid-Oost dat het echte, rijke verhaal van Zuid-Oost te kort doet. Er is een verhaal van Zuid-Oost dat invloed heeft op de bewandeling en ervaring van het onderwijs in Zuid-Oost.

Aminata Cairo

Er is een verhaal over Zuid-Oost dat het echte, rijke verhaal van Zuid-Oost te kort doet. Er is een verhaal van Zuid-Oost dat invloed heeft op de bewandeling en ervaring van het onderwijs in Zuid-Oost.

Help! Ik krijg een NT2 er in de klas! - Algemene Nt2 didactiek

Het doel van de workshop Algemene Nt2 didactiek is om kennis te krijgen van recente inzichten t.a.v. meertaligheid en NT2-onderwijs.

Aangeboden door: Paula Pierra van Almeertaal

Het doel van de workshop Algemene Nt2 didactiek is om kennis te krijgen van recente inzichten t.a.v. meertaligheid en NT2-onderwijs.

Workshop: Teach like a champion

Leren is een feest! Wil jij dat ook graag kunnen zeggen? Streef je naar meer rust in je klas, wil je minder werkdruk ervaren en op een bevlogen manier lesgeven? De CED-Groep bracht het succesvolle Teach Like a Champion van Doug Lemov naar Nederland. Teach Like a Champion 2.0 bevat 62 succesvolle technieken die jou helpen om meer uit je leerlingen te halen.

Aangeboden door:: Maaike Palmbergen- Ced groep

Leren is een feest! Wil jij dat ook graag kunnen zeggen? Streef je naar meer rust in je klas, wil je minder werkdruk ervaren en op een bevlogen manier lesgeven? De CED-Groep bracht het succesvolle Teach Like a Champion van Doug Lemov naar Nederland. Teach Like a Champion 2.0 bevat 62 succesvolle technieken die jou helpen om meer uit je leerlingen te halen.

Workshop Teams en Zoom

Willen we ons goed voorbereiden op een eventuele volgende lockdown? Of doet zich nu al een situatie voor dat of de leerling/of leerkracht thuiszit?

Aangeboden door: Trudie Tomasouw- ICT expert ZONOVA

Willen we ons goed voorbereiden op een eventuele volgende lockdown? Of doet zich nu al een situatie voor dat of de leerling/of leerkracht thuiszit?

Bezoek SBO Prof. Dumont en maak kennis met hun werkwijze

Monique Picave (IB'er van de Dumont) en collega's ontvangen graag collega leerkrachten of andere collega's uit Zuidoost op de Professor Dr Dumont, eén van de SBO scholen in Zuidoost.

Aangeboden door: Monique Picave

Monique Picave (IB’er van de Dumont) en collega’s ontvangen graag collega leerkrachten of andere collega’s uit Zuidoost op de Professor Dr Dumont, eén van de SBO scholen in Zuidoost.

Executieve functies in de klas

Op je beurt wachten, speelgoed delen en netjes opbergen, rustig blijven als je...

Aangeboden door: Elselien Boekeloo en Willeke Beuker

Op je beurt wachten, speelgoed delen en netjes opbergen, rustig blijven als je…

Hoe ga ik om met ongewenst gedrag?

Aangeboden door: Marilou van Ginkel

Als leerkracht besteed je weken aan het uitleggen van bijvoorbeeld breuken. Als een leerling het niet snapt dan leg je dat met veel geduld nog meerdere keren keer uit.

Wijkverkenning- Opgroeien in Zuidoost

Naast ouders, leerkrachten en peers is er nog een andere factor bij de ontwikkeling van kinderen: De omgeving waarin het kind opgroeit. Regelmatig is die omgeving een andere dan waar je zelf bent opgegroeid. Vaak wordt ons beeld van die omgeving gekleurd door verhalen van derden en berichtgeving in de media.

Aangeboden door: Saskia Kaptijn (leerkracht Wereldwijs) en Cecilia Maubach (HR Zonova)

Naast ouders, leerkrachten en peers is er nog een andere factor bij de ontwikkeling van kinderen: De omgeving waarin het kind opgroeit. Regelmatig is die omgeving een andere dan waar je zelf bent opgegroeid. Vaak wordt ons beeld van die omgeving gekleurd door verhalen van derden en berichtgeving in de media.

Antiracistisch lesgeven

Hoe bespreek je racisme in de klas? Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen 'racisme' begrijpen? Hoe ga je om met leerlingen die onderling racistische termen uiten en hoe bespreek je het Nederlands Slavernijverleden? Deze en meer vragen gaat Jillian in 1,5 uur voor je beantwoorden.

Aangeboden door: Jillian Emanuels

Hoe bespreek je racisme in de klas? Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen ‘racisme’ begrijpen? Hoe ga je om met leerlingen die onderling racistische termen uiten en hoe bespreek je het Nederlands Slavernijverleden? Deze en meer vragen gaat Jillian in 1,5 uur voor je beantwoorden.

Workshop: maak van je klas een tweede thuis

Een workshop waarin een transculturele systeeemtherapeut en een psychomotore trainer op interactieve wijze hun kijk op de relatie school en thuis zullen delen. Hoe kan de school een meerwaarde zijn om ook leerlingen uit gezinnen in kwetsbare situaties te onderwijzen en te begeleiden?

Aangeboden door: Urmy Macnack (Androgoog en transcultureel Systeemtherapeut) en Waldy Neijhorst (Psychomotore trainer)

Een workshop waarin een transculturele systeeemtherapeut en een psychomotore trainer op interactieve wijze hun kijk op de relatie school en thuis zullen delen. Hoe kan de school een meerwaarde zijn om ook leerlingen uit gezinnen in kwetsbare situaties te onderwijzen en te begeleiden?

Reken-wiskundetaal gericht ondersteunen

Een aspect van het leren van rekenen-wiskunde is het leren van de reken-wiskundetaal.

Aangeboden door: Ronald Keijzer, Hogeschool iPabo

Een aspect van het leren van rekenen-wiskunde is het leren van de reken-wiskundetaal.

Workshop Gynzy – kids

Ben jij ook op zoek naar een manier om de kinderen op een verrijkende manier online lesstof aan te bieden? Loop je ook tegen al die verschillende methodes en niveaus aan?

Aangeboden door: Suzanne Veerkamp en Virgil Maclean- leerkrachten van de Tamboerijn

Ben jij ook op zoek naar een manier om de kinderen op een verrijkende manier online lesstof aan te bieden? Loop je ook tegen al die verschillende methodes en niveaus aan?

Bootcamp leerKRACHT

Staat jouw team wekelijks bij het bord en zou je meer willen weten over de achtergrond van de aanpak. Of ben je benieuwd wat deze aanpak voor jouw school kan betekenen? Kom dan naar de bootcamp leerKRACHT.

Aangeboden door: Marit van Gaalen - Zonova

Staat jouw team wekelijks bij het bord en zou je meer willen weten over de achtergrond van de aanpak. Of ben je benieuwd wat deze aanpak voor jouw school kan betekenen? Kom dan naar de bootcamp leerKRACHT.

Bezoek SBO Prof. Dumont en maak kennis met hun werkwijze

Monique Picave (IB'er van de Dumont) en collega's ontvangen graag collega leerkrachten of andere collega's uit Zuidoost op de Professor Dr Dumont, eén van de SBO scholen in Zuidoost.

Aangeboden door: Monique Picave

Monique Picave (IB’er van de Dumont) en collega’s ontvangen graag collega leerkrachten of andere collega’s uit Zuidoost op de Professor Dr Dumont, eén van de SBO scholen in Zuidoost.

Online kennisdelingsbijeenkomst Kansenaanpak - Gemeente Amsterdam en UvA

Op woensdag 18 november van 14:30 uur tot 16:30 uur vindt de online kennisdelingsbijeenkomst van de Kansenaanpak PO plaats.

Aangeboden door: Team Kansenaanpak PO: Sharon Trémour, Aynur Tamay & Priscilla Obeng

Op woensdag 18 november van 14:30 uur tot 16:30 uur vindt de online kennisdelingsbijeenkomst van de Kansenaanpak PO plaats.

Leer anders omgaan met conflicten

De ECOS-methode is een in de praktijk ontwikkelde werkwijze om effectief te kunnen communiceren met personen die in een bepaalde gemoedstoestand verkeren, zoals boosheid, irritatie of een ander vorm van emotie.

Aangeboden door: Eric Jozefzoon, MONDRY

De ECOS-methode is een in de praktijk ontwikkelde werkwijze om effectief te kunnen communiceren met personen die in een bepaalde gemoedstoestand verkeren, zoals boosheid, irritatie of een ander vorm van emotie.

Lezing: groeigerichte feedback en het ontwikkelen van een groeimindset

Iedereen heeft zowel de vaste mindset als de groeimindset in zich. Bij sommige kinderen (0-99 jaar!) is de vaste mindset echter de stem die veruit het hardste of meeste spreekt.

Aangeboden door: Paula Hoonhout, directeur Wereldwijs en Bijlmerdrie

Iedereen heeft zowel de vaste mindset als de groeimindset in zich. Bij sommige kinderen (0-99 jaar!) is de vaste mindset echter de stem die veruit het hardste of meeste spreekt.

Wetenschap en Techniek- Hands-on, minds-on: talk it over!

Het doel van W&T-lessen is dat leerlingen daadwerkelijk inzicht krijgen in het onderwerp waar ze mee bezig zijn. Dat doe je door ze heen-en-weer te leren denken tussen de wereld van de ideeën en de wereld van de dingen.

Aangeboden door: Tom van Eijk- Hogeschool van Amsterdam

Het doel van W&T-lessen is dat leerlingen daadwerkelijk inzicht krijgen in het onderwerp waar ze mee bezig zijn. Dat doe je door ze heen-en-weer te leren denken tussen de wereld van de ideeën en de wereld van de dingen.

Herkennen van taalontwikkelings-stoornissen

In Nederland heeft 5% tot 7% van alle kinderen een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Dat is per schoolklasgemiddeld 2 leerlingen!

Aangeboden door: Hélène Floris (GGD)

In Nederland heeft 5% tot 7% van alle kinderen een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Dat is per schoolklasgemiddeld 2 leerlingen!

Reken-wiskundetaal gericht ondersteunen

Een aspect van het leren van rekenen-wiskunde is het leren van de reken-wiskundetaal.

Aangeboden door: Ronald Keijzer, Hogeschool iPabo

Een aspect van het leren van rekenen-wiskunde is het leren van de reken-wiskundetaal.

Workshop omgaan met kinderen van ouders met psychiatrische problemen of verslavingsproblemen

Een KOPPKOV kind, geen mooie term maar wel een belangrijke om van op de hoogte te zijn: Kinderen van ouders met psychische en verslavingsproblemen.

Aangeboden door: Lonneke Heere (Arkin)

Een KOPPKOV kind, geen mooie term maar wel een belangrijke om van op de hoogte te zijn: Kinderen van ouders met psychische en verslavingsproblemen.