Professionaliseringsweek 2 

 

AANBOD WEEK 2 

Dit jaar staat de professionalisering in het teken van “opgroeien in Amsterdam Zuidoost”.
Op 1 februari start de tweede professionaliseringsweek. In deze week is er van maandag tot donderdag een gevarieerd aanbod voor alle medewerkers van basisscholen in Zuidoost. Lees hieronder het aanbod en geef je op vóór 8 januari!

We streven er over het algemeen naar om onze workshops/ lezingen/ rondleidingen zoveel mogelijk fysiek plaats te laten vinden op scholen of andere locaties in Amsterdam Zuidoost. 

Uiteraard volgen wij de richtlijnen van het RIVM.
I.v.m de meest recente ontwikkelingen rondom COVID-19 betekent dit dat ook het aanbod in februari online wordt aangeboden. 

Houd je mailbox in de gaten. De laatste wijzigingen laten we je altijd persoonlijk weten.

Kies uit onderstaand aanbod en meld je aan!
Alle sessies hebben een digitale inloop vanaf 15:15 en starten om 15:30.

De levenskunst van faalangst

Leerlingen die met faalangst kampen, ervaren op verschillende vlakken de negatieve effecten hiervan. Zij willen er graag vanaf, maar weten niet hoe.

Aangeboden door: Eurdice Snip (PPOZO)

Leerlingen die met faalangst kampen, ervaren op verschillende vlakken de negatieve effecten hiervan. Zij willen er graag vanaf, maar weten niet hoe.

Teach like a champion

Leren is een feest! Wil jij dat ook graag kunnen zeggen? Streef je naar meer rust in je klas, wil je minder werkdruk ervaren en op een bevlogen manier lesgeven? De CED-Groep bracht het succesvolle Teach Like a Champion van Doug Lemov naar Nederland.

Aangeboden door:: Maaike Palmbergen- Ced groep

Leren is een feest! Wil jij dat ook graag kunnen zeggen? Streef je naar meer rust in je klas, wil je minder werkdruk ervaren en op een bevlogen manier lesgeven? De CED-Groep bracht het succesvolle Teach Like a Champion van Doug Lemov naar Nederland.

Inspiratiesessie Zomerschool

Afgelopen zomer was de 10de editie van de Zomerschool.  Wij kijken terug op een enerverende, succesvolle en geslaagde editie.

Aangeboden door: Dayenne Schurman - de Bruin, projectleider Zomerschool Zuidoost

Afgelopen zomer was de 10de editie van de Zomerschool. Wij kijken terug op een enerverende, succesvolle en geslaagde editie.

Dyslexie

In Nederland heeft 3% tot 5% tot van alle kinderen dyslexie, maar er zijn meer kinderen die moeite hebben met het leren lezen. Hoe kun je nou signaleren of er mogelijk sprake is van dyslexie?

Aangeboden door: Nina Willemse (Het ABC)

In Nederland heeft 3% tot 5% tot van alle kinderen dyslexie, maar er zijn meer kinderen die moeite hebben met het leren lezen. Hoe kun je nou signaleren of er mogelijk sprake is van dyslexie?

Preventief omgaan met probleemgedrag

We hebben het op school vaak over gedrag, maar helaas vaak pas als het probleemgedrag is. In deze inspiratiesessie ga ik in op hoe je pro-actiever om kunt gaan met gedrag.

Aangeboden door Marilou van Ginkel - Orthopedagoog Adviesloket

We hebben het op school vaak over gedrag, maar helaas vaak pas als het probleemgedrag is. In deze inspiratiesessie ga ik in op hoe je pro-actiever om kunt gaan met gedrag.

Wetenschap en Techniek- Hands-on, minds-on: talk it over!

Het doel van W

Aangeboden door: Tom van Eijk- Hogeschool van Amsterdam

Het doel van W&T-lessen is dat leerlingen daadwerkelijk inzicht krijgen in het onderwerp waar ze mee bezig zijn. Dat doe je door ze heen-en-weer te leren denken tussen de wereld van de ideeën en de wereld van de dingen.

Wijkverkenning- Opgroeien in Zuidoost

Naast ouders, leerkrachten en peers is er nog een andere factor bij de ontwikkeling van kinderen: De omgeving waarin het kind opgroeit.

Regelmatig is die omgeving een andere dan waar je zelf bent opgegroeid. Vaak wordt ons beeld van die omgeving gekleurd door verhalen van derden en berichtgeving in de media.

Aangeboden door: Saskia Kaptijn (leerkracht Wereldwijs) en Cecilia Maubach (HR Zonova)

Naast ouders, leerkrachten en peers is er nog een andere factor bij de ontwikkeling van kinderen: De omgeving waarin het kind opgroeit. Regelmatig is die omgeving een andere dan waar je zelf bent opgegroeid. Vaak wordt ons beeld van die omgeving gekleurd door verhalen van derden en berichtgeving in de media.

Op aanvraag herhaald: Antiracistisch lesgeven

Dit is een basislezing voor mensen die nog geen lezing hebben gevolgd met betrekking tot antiracistisch lesgeven.
Wat is belangrijk om te weten over racisme voordat je het gaat uitleggen aan je leerlingen?

Aangeboden door: Jillian Emanuels

Dit is een basislezing voor mensen die nog geen lezing hebben gevolgd met betrekking tot antiracistisch lesgeven. Wat is belangrijk om te weten over racisme voordat je het gaat uitleggen aan je leerlingen?

Executieve functies in de klas

Op je beurt wachten, speelgoed delen en netjes opbergen, rustig blijven als je...

Aangeboden door: Elselien Boekeloo en Willeke Beuker

Op je beurt wachten, speelgoed delen en netjes opbergen, rustig blijven als je…
Dit is de tweede workshop in een serie van 3 workshops. Opgeven voor deze workshop is nu niet meer mogelijk.

Stress in balans

Ervaar je (te veel) stress, vind je het lastig om werk en privé gescheiden te houden, ben je op zoek naar manieren om jezelf weer op te laden? 

Neem dan deel aan deze workshop.

Aangeboden door: Cindy Paardenkooper - Zonova

Ervaar je (te veel) stress, vind je het lastig om werk en privé gescheiden te houden, ben je op zoek naar manieren om jezelf weer op te laden? Neem dan deel aan deze workshop.

WereldBurgerschap ja! Maar hoe dan?

Alle scholen in Nederland hebben de wettelijke taak aandacht te besteden aan 'burgerschap'. Vanaf komend schooljaar wordt de wetgeving hierover aangescherpt en moeten scholen aan verschillende specifieke eisen voldoen.

Aangeboden door: Miguel Heilbron - Fawaka WereldBurgerschap

Alle scholen in Nederland hebben de wettelijke taak aandacht te besteden aan ‘burgerschap’. Vanaf komend schooljaar wordt de wetgeving hierover aangescherpt en moeten scholen aan verschillende specifieke eisen voldoen.

Toetsen van leerlingen (aanbod voor startende leerkrachten)

We nemen regelmatig verschillen toetsen af, maar waarom doen we dat eigenlijk? Wat is het nut van al het toetsen als we het alleen gebruiken als beoordeling?

Aangeboden door: Melina Fleurke - Academisch opleider Zonova

We nemen regelmatig verschillen toetsen af, maar waarom doen we dat eigenlijk? Wat is het nut van al het toetsen als we het alleen gebruiken als beoordeling?

Het hebben van hoge verwachtingen

Elke leerkracht heeft verwachtingen van de groep en individuele leerlingen. Hoe worden deze verwachtingen gevormd?

Aangeboden door: Minggus Hentzepeter, leerteam coördinator Kansengelijkheid (Zonova)

Elke leerkracht heeft verwachtingen van de groep en individuele leerlingen. Hoe worden deze verwachtingen gevormd?

Signalen van kindermishandeling

In deze sessie vertoont team KIM een korte film die in het najaar in de week van de kindermishandeling in première is gegaan en goed ontvangen is. Het herkennen van signalen van kindermishandeling staat in deze workshop en bij het bekijken van de film centraal.

Aangeboden door: Team KIM

In deze sessie vertoont team KIM een korte film die in het najaar in de week van de kindermishandeling in première is gegaan en goed ontvangen is. Het herkennen van signalen van kindermishandeling staat in deze workshop en bij het bekijken van de film centraal.

Meertaligheid in de kleuterklas

Omdat een meertalig kind natuurlijk nooit evenveel in één taal ondergedompeld kan zijn als een eentalig kind, is het vanzelfsprekend dat hij ook niet met dezelfde snelheid de twee talen kan leren.

Aangeboden door: Norinda Isberta - Almeertaal

Omdat een meertalig kind natuurlijk nooit evenveel in één taal ondergedompeld kan zijn als een eentalig kind, is het vanzelfsprekend dat hij ook niet met dezelfde snelheid de twee talen kan leren.

Wiskunde in spontaan spel van jonge kinderen

In de binnentuin van Hogeschool iPabo spelen regelmatig kinderen. Wat heerlijk om het spontane spel van kinderen te mogen observeren vanaf mijn werkplek. Als reken-wiskundespecialist valt me op wat een rijkdom aan ontwikkelingskansen er liggen in dit spontane spel.

Ronald Keijzer, Annerieke Boland, Jan Willem van Slijpe

In de binnentuin van Hogeschool iPabo spelen regelmatig kinderen. Wat heerlijk om het spontane spel van kinderen te mogen observeren vanaf mijn werkplek. Als reken-wiskundespecialist valt me op wat een rijkdom aan ontwikkelingskansen er liggen in dit spontane spel.

Anti-racistisch lesgeven (verdiepende bijeenkomst na prof week 1)

Dit is een vervolglezing voor mensen die de basislezing (Antiracistisch lesgeven 1)  al gevolgd hebben. In deze lezing wordt dieper ingegaan op de houding die jij als docent nodig hebt om antiracistisch les te kunnen geven.

Aangeboden door: Jillian Emanuels

Dit is een vervolglezing voor mensen die de basislezing (Antiracistisch lesgeven 1) al gevolgd hebben. In deze lezing wordt dieper ingegaan op de houding die jij als docent nodig hebt om antiracistisch les te kunnen geven.

WereldBurgerschap ja! Maar hoe dan?

Alle scholen in Nederland hebben de wettelijke taak aandacht te besteden aan 'burgerschap'. Vanaf komend schooljaar wordt de wetgeving hierover aangescherpt en moeten scholen aan verschillende specifieke eisen voldoen.

Aangeboden door: Miguel Heilbron - Fawaka WereldBurgerschap

Alle scholen in Nederland hebben de wettelijke taak aandacht te besteden aan ‘burgerschap’. Vanaf komend schooljaar wordt de wetgeving hierover aangescherpt en moeten scholen aan verschillende specifieke eisen voldoen.

Moeilijke onderwerpen bespreken met ouders

Hoe bespreek je zorgen, opvallend gedrag of incidenten op een constructieve manier? Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich gehoord voelt? Dit zodat er vervolgens samen gesproken en gewerkt kan worden aan het probleem met een gedeelde verantwoordelijkheid.

Aangeboden door Sanne Barnhard - Jeugdpsycholoog OKT)

Hoe bespreek je zorgen, opvallend gedrag of incidenten op een constructieve manier? Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich gehoord voelt? Dit zodat er vervolgens samen gesproken en gewerkt kan worden aan het probleem met een gedeelde verantwoordelijkheid.

Inspiratiesessie: Jongens en juffen (NIET VOOR MEESTERS)

Een deel van de jonge jongens vindt het ingewikkeld om zich snel aan te passen aan wat wij van hen vragen op school. Met wij bedoel ik hier: wij juffen.

Door: Marilou van Ginkel - Orthopedagoog Adviesloket

Een deel van de jonge jongens vindt het ingewikkeld om zich snel aan te passen aan wat wij van hen vragen op school. Met wij bedoel ik hier: wij juffen.