Skip to content

Professionaliseringsweek 3 

 

AANBOD WEEK 3 

Dit jaar staat de professionalisering in het teken van “opgroeien in Amsterdam Zuidoost”.
Op 17 mei start de derde professionaliseringsweek. In deze week is er van maandag tot donderdag een gevarieerd aanbod voor alle medewerkers van basisscholen in Zuidoost. Lees hieronder het aanbod en geef je op vóór 16 april!

We streven er over het algemeen naar om onze workshops/ lezingen/ rondleidingen zoveel mogelijk fysiek plaats te laten vinden op scholen of andere locaties in Amsterdam Zuidoost. 

Uiteraard volgen wij de richtlijnen van het RIVM.
I.v.m de meest recente ontwikkelingen rondom COVID-19 betekent dit dat ook het aanbod in mei online wordt aangeboden. 

Houd je mailbox in de gaten. De laatste wijzigingen laten we je altijd persoonlijk weten.

Kies uit onderstaand aanbod en meld je aan!
Alle sessies hebben een digitale inloop vanaf 15:15 en starten om 15:30.

Een groepje sterke rekenaars begeleiden

Als onderwijsassistent of onderwijsondersteuner ga je regelmatig met enkele kinderen aan de slag die extra aandacht nodig hebben.

Aangeboden door: Ronald Keijzer (iPabo)

Als onderwijsassistent of onderwijsondersteuner ga je regelmatig met enkele kinderen aan de slag die extra aandacht nodig hebben.

Diversiteit in de klas leren benutten

Welke diversiteit is er in de klas terug te vinden en hoe breng je dit in kaart?

Aangeboden door: Iris Wiegertjes (Leerteam diversiteit Zonova)

Welke diversiteit is er in de klas terug te vinden en hoe breng je dit in kaart?

JongLeren. Wat hoort erbij en wat niet?

Kinderen verbazen en de kleine variant al helemaal. De ene dag kunnen ze nog niet lopen en opeens kunnen ze al bijna lezen.

Aangeboden door: Marilou van Ginkel (PPOZO)

Kinderen verbazen en de kleine variant al helemaal. De ene dag kunnen ze nog niet lopen en opeens kunnen ze al bijna lezen.

Vragen en antwoorden Office 365

De migratie naar Office 365 binnen Zonova is binnenkort een feit voor alle scholen. Het Microsoft 365 pakket bevat diverse applicaties om efficiënter (samen) te werken.

Aangeboden door: Trudie Tomasouw (leerteam coördinator ICT Zonova)

De migratie naar Office 365 binnen Zonova is binnenkort een feit voor alle scholen. Het Microsoft 365 pakket bevat diverse applicaties om efficiënter (samen) te werken.

Dyslexie

In Nederland heeft 3% tot 5% tot van alle kinderen dyslexie, maar er zijn meer kinderen die moeite hebben met het leren lezen. Hoe kun je nou signaleren of er mogelijk sprake is van dyslexie?

Aangeboden door: Nina Willemse (Het ABC)

In Nederland heeft 3% tot 5% tot van alle kinderen dyslexie, maar er zijn meer kinderen die moeite hebben met het leren lezen. Hoe kun je nou signaleren of er mogelijk sprake is van dyslexie?

Teach Like a Champion (verdiepende bijeenkomst)

In Teach Like a Champion zijn de werkwijzen van honderden ‘excellente leerkrachten’ vertaald naar 62 technieken die jou helpen om meer uit je leerlingen te halen.

Aangeboden door: Maaike Palmbergen (CED groep)

In Teach Like a Champion zijn de werkwijzen van honderden ‘excellente leerkrachten’ vertaald naar 62 technieken die jou helpen om meer uit je leerlingen te halen.

Ouder-en kindbetrokkenheid: kinderen én hun familiesysteem in de klas verwelkomen.

Inspiratiesessie waarin je kennis maakt met de meerwaarde van het gebruiken van een (familie)opstelling met poppetjes bij (nieuwe) kinderen in de klas. Regelmatig is die omgeving een andere dan waar je zelf bent opgegroeid. Vaak wordt ons beeld van die omgeving gekleurd door verhalen van derden en berichtgeving in de media.

Aangeboden door: Wendy van den Heuvel (leerkracht en ouderconsulent Wereldwijs)

Inspiratiesessie waarin je kennis maakt met de meerwaarde van het gebruiken van een (familie)opstelling met poppetjes bij (nieuwe) kinderen in de klas. Regelmatig is die omgeving een andere dan waar je zelf bent opgegroeid. Vaak wordt ons beeld van die omgeving gekleurd door verhalen van derden en berichtgeving in de media.

Professioneel telefoneren

Wat is professioneel telefoneren? In deze bijeenkomst gaan we aan de slag met de verschillende fasen van het inkomend gesprek en de ‘regels’ die daarbij horen.

Aangeboden door: Nadia Lalkhan (ROCvA MBO College Zuidoost)

Wat is professioneel telefoneren? In deze bijeenkomst gaan we aan de slag met de verschillende fasen van het inkomend gesprek en de ‘regels’ die daarbij horen.

Van Werkdruk naar Werkgeluk

‘Geluk kun je trainen als een spier’. Vanuit de wetenschap is steeds meer bekend over geluk, het mentaal vermogen en hoe je dit kunt bevorderen.

Aangeboden door: Gelukskoffer

‘Geluk kun je trainen als een spier’. Vanuit de wetenschap is steeds meer bekend over geluk, het mentaal vermogen en hoe je dit kunt bevorderen.

Executieve functies in de klas

Op je beurt wachten, speelgoed delen en netjes opbergen, rustig blijven als je...

Aangeboden door: Elselien Boekeloo en Willeke Beuker

Op je beurt wachten, speelgoed delen en netjes opbergen, rustig blijven als je…
Dit is de derde bijeenkomst in een serie van 3 bijeenkomsten. Opgeven voor deze workshop is nu niet meer mogelijk.

Mindset & feedback

Hoe kan het dat een leerling opgeeft terwijl een andere leerling doorzet als het even tegen zit? Welke overtuigingen hebben ze over zichzelf en hoe kunnen we invloed hebben op het gedrag?

Aangeboden door: Doelab

Hoe kan het dat een leerling opgeeft terwijl een andere leerling doorzet als het even tegen zit? Welke overtuigingen hebben ze over zichzelf en hoe kunnen we invloed hebben op het gedrag?

Interne contactpersonen in kader klachtenregeling

Word je gevonden/benaderd in deze tijd? Waar loop je tegen aan? Wat is jouw rol als interne contactpersoon? Tijdens de bijeenkomst gaan we in op jouw rol en je zichtbaarheid.

Aangeboden door: Minke Fuijkschot (de extern vertrouwenspersoon)

Word je gevonden/benaderd in deze tijd? Waar loop je tegen aan? Wat is jouw rol als interne contactpersoon? Tijdens de bijeenkomst gaan we in op jouw rol en je zichtbaarheid.

Documentaire: een wereld van verschil

Ga je mee naar de film? Leerkrachten proberen het verschil te maken en de kansen te vergroten, maar ondervinden ook hoe lastig dat in de dagelijkse praktijk is. ‘Een wereld van verschil’ laat zien dat lesgeven in de grote stad veel van docenten vraagt en krachtig mensenwerk is.

Aangeboden door: Studio Noodzaak, Urban Onderwijs

Ga je mee naar de film? Leerkrachten proberen het verschil te maken en de kansen te vergroten, maar ondervinden ook hoe lastig dat in de dagelijkse praktijk is. ‘Een wereld van verschil’ laat zien dat lesgeven in de grote stad veel van docenten vraagt en krachtig mensenwerk is.

Verlengde instructie geven op het juiste (handelings)niveau

Als leerlingen niet meekomen met de rekenstof, doen zij na de uitleg vaak mee met de verlengde instructie. Als je daar precies hetzelfde aanbiedt als 10 minuten eerder, is de kans groot dat zij daarna nog steeds niet snappen hoe het in elkaar steekt.

Aangeboden door: Amy van Arkel (leerteam coördinator rekenen Zonova)

Als leerlingen niet meekomen met de rekenstof, doen zij na de uitleg vaak mee met de verlengde instructie. Als je daar precies hetzelfde aanbiedt als 10 minuten eerder, is de kans groot dat zij daarna nog steeds niet snappen hoe het in elkaar steekt.

Anti-racistisch lesgeven (verdiepende bijeenkomst na prof week 1 + 2)

Dit is een vervolglezing voor mensen die de basislezing (Antiracistisch lesgeven 1 & 2 ) al gevolgd hebben. In deze lezing wordt dieper ingegaan op de houding die jij als docent nodig hebt om antiracistisch les te kunnen geven.

Aangeboden door: Jillian Emanuels (PPOZO)

Dit is een vervolglezing voor mensen die de basislezing (Antiracistisch lesgeven 1 & 2 ) al gevolgd hebben. In deze lezing wordt dieper ingegaan op de houding die jij als docent nodig hebt om antiracistisch les te kunnen geven.

Druk, druk, druk! Handreiking Timemanagement

‘Ik heb het zo druk’. ‘Mijn agenda is volgepland’. ‘Ik moet echt daar nog mee aan de slag’. Dit duurt te lang’. Oh ja, dat gesprek nog voeren met..’ Herken je dit? Wordt het je ook soms te veel? Vind je het lastig om prioriteiten te stellen?

Aangeboden door: ROCvA MBO College Zuidoost | Nadia Lalkhan

‘Ik heb het zo druk’. ‘Mijn agenda is volgepland’. ‘Ik moet echt daar nog mee aan de slag’. Dit duurt te lang’. Oh ja, dat gesprek nog voeren met..’ Herken je dit? Wordt het je ook soms te veel? Vind je het lastig om prioriteiten te stellen?

Mini cursus video maken

In deze Mini Cursus leg ik je uit waar je aan moet denken bij het maken van een professioneel ogende video.

Aangeboden door: Erik Berkhof (Samenspel)

In deze Mini Cursus leg ik je uit waar je aan moet denken bij het maken van een professioneel ogende video.

Schrijfonderwijs: Alle taaldoelen in één vak.

Het schrijfonderwijs is op veel scholen een ondergeschoven kindje. Het kost in de voorbereiding veel tijd, maar wordt niet centraal getoetst. Hartstikke zonde! Want met het schrijfonderwijs kan je juist op een geïntegreerde manier werken aan verschillende taaldoelen.

Door: Lieke Roos (Taalspecialist IKC De Brink)

Het schrijfonderwijs is op veel scholen een ondergeschoven kindje. Het kost in de voorbereiding veel tijd, maar wordt niet centraal getoetst. Hartstikke zonde! Want met het schrijfonderwijs kan je juist op een geïntegreerde manier werken aan verschillende taaldoelen.

Conciërge plus

Heb jij dat ook, dat je meer kan en wil doen in je schoolgebouw? Wat zijn de do's and don’ts in je werk.

Aangeboden door: Christiaan Heek - beleidsmedewerker Huisvesting Zonova

Heb jij dat ook, dat je meer kan en wil doen in je schoolgebouw? Wat zijn de do’s and don’ts in je werk.

Leerlijn Digitale Geletterdheid op de basisschool

De inhoud en het aanbod van vakken in het primair onderwijs verandert. In 2017 is door de Tweede Kamer besloten dat digitale geletterdheid wordt opgenomen in het nieuwe onderwijscurriculum.

Aangeboden door: Team Brede School/PPOZO en Bomberbot

De inhoud en het aanbod van vakken in het primair onderwijs verandert. In 2017 is door de Tweede Kamer besloten dat digitale geletterdheid wordt opgenomen in het nieuwe onderwijscurriculum.

Wijkwandeling – ontdek Zuidoost

Naast ouders, leerkrachten en peers is er nog een andere factor bij de ontwikkeling van kinderen: De omgeving waarin het kind opgroeit.

Aangeboden door: Zonova

Naast ouders, leerkrachten en peers is er nog een andere factor bij de ontwikkeling van kinderen: De omgeving waarin het kind opgroeit.

Lessen in Geluk in de klas

Gelukskoffer is een sociaal emotionele methode voor groep 1 t/m 8. Kinderen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en ontdekken hun eigen invloed op geluk.

Gelukskoffer

Gelukskoffer is een sociaal emotionele methode voor groep 1 t/m 8. Kinderen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en ontdekken hun eigen invloed op geluk.