Skip to content

Groep 7

Op deze pagina vind je een overzicht van het middagprogramma van groep 7

7FFDA7BB-3EB4-4762-83F8-B123A9F80E03

 

Zomerschool Zuidoost 2021 staat, vooral in het middagprogramma, het thema wereldburgerschap centraal. Met dit thema besteden we aandacht aan het actief onderdeel uitmaken van de samenleving, de eigen omgeving en de wereld – en het leren van perspectieven van over de hele wereld. We vinden het van belang dat leerlingen ontdekken dat samenwerken, samen leren en het vergaren van kennis ook leuk en uitdagend kunnen zijn. Dat ze nieuwe talenten kunnen ontdekken en hun wereld kunnen verbreden. We zorgen dat de leerlingen de kennis die ze in de ochtend hebben opgedaan, in de middag kunnen toepassen en/of ervaren. Hieronder een overzicht van de activiteiten waarmee de leerlingen 3 weken zullen bezig houden. 

Week 1 

  • Bouwen met bamboe/teambuilding– aangeboden door Griffioen Outdoor
    De leerlingen bouwen met bamboe en werken aan teambuilding.
  • Changemakers – aangeboden door Designathon
    De leerlingen identificeren zich als “Changemakers”: mensen die positieve verandering in hun gemeenschap kunnen betekenen. De leerlingen bouwen een prototype dat is gemaakt van diverse materialen en simpele technologieën zoals mini motoren en LED lichten.
  • Dans met Anansi – aangeboden door Humpie Dancing
    De leerlingen maken kennis met dansexpressie en gaan op avontuur met Anansi.
  • Het bos (dieren) – aangeboden door Ecokids
    De leerlingen onderzoeken in de groene omgeving de flora en fauna.
  • No waste, van restjes tot jam/chutney – aangeboden door ZaZa Kitchen
    De leerlingen gaan voedselverspilling tegen en maken hun eigen jam of chutney.
  • Vreedzaam theater – aangeboden door SEP
    De leerlingen volgen een theaterles over hoe zij een conflict/ruzie op een vreedzame wijze kunnen oplossen.
  • De maatschappij en ik – aangeboden door SEP
    De leerlingen filosoferen over thema’s als geloof, identiteit, gelijkheid, democratie en de media.
  • Programmeren met robots aangeboden door Robotwise
    De leerlingen programmeren een vloerrobot met kleurcodes. 

Week 2 

  • Canal tour –  aangeboden door Black Heritage Canal Tour 
    De leerlingen maken een rondvaarttocht door de Amsterdamse grachten en gaan hierbij op zoek naar sporen van het slavernijverleden.
  • Sportclinics – aangeboden door Sports & Behavior
    De leerlingen krijgen verschillende sportactiviteiten aangeboden (tennis & kickboxen)
  • Hightech klei maken – aangeboden door Maakplaats OBA
    De leerlingen maken hun eigen hightech klei of knettergekke stoepkrijt.
  • Tentoonstelling verzetsstrijders – aangeboden door Verzetmuseum op wielen
    De leerlingen bezoeken een tentoonstelling en komen meer te weten over kinderen die in het verzet hebben geleefd.

  • Plant in pot – aangeboden door Local Habitat 
    De leerlingen versieren een terracotta pot met Arabische- of Afrikaanse prints.
  • Performing Arts meets Heritage – Untold
    De leerlingen bezoeken het Bijlmer Parktheater en komen via muziek en dans meer te weten over het slavernij- en koloniaal verleden.

  • Debatteren – aangeboden door Educulture 
    school 
    De leerlingen gaan in debat en leren hun overtuigingen te onderbouwen met overtuigende argumenten.

Week 3

  • Un-selfie; kies voor het zelfportret – aangeboden door SEP
    De leerlingen fotograferen hun zelfportret.
  • Voetbalclinics – aangeboden door Dreamteam
    De leerlingen oefenen verschillende voetbaltechnieken.
  • Weg met de plasticsoep! – aangeboden door Ecokids
    De leerlingen onderzoeken plastic als materiaal en maken bioplastic.

  • Yoga – aangeboden door Loes en Kenlly
    De leerlingen leren bij yoga te luisteren naar hun eigen lichaam.

  • Kids maken hits-  aangeboden door Mr.Jetfly
    De leerlingen maken hun eigen muziek hit op de iPad.
  • Social Media – aangeboden Christine van Buuren
    De leerlingen leren meer over social media en sexting.
  • Klompendans new style – aangeboden door SEP
    De leerlingen leren de Hollandse klompendans, maar dan new style.

  • Mijn held – aangeboden door Amel 
    De leerlingen beeldhouwen een monument van hun held.