Skip to content

Spelen is enorm belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen.

Lees op deze pagina alles over het ochtendprogramma van Zomerschool Spelenderwijs. Heb je vragen? Neem via onderstaande knop contact op met onze projectleider Dayenne Schurman.

Dagopstart

Na de spelinloop lopen de kinderen met hun leerkracht en onderwijsassistent naar hun eigen lokaal en worden ze ingedeeld in de vlinder- of vogelgroep. Nu mag iedereen zich voorstellen en worden de regels uitgelegd. 

Elke dag start in de kring, met diverse startactiviteiten. Na de kring mogen de kinderen vijftig minuten spelen tijdens het spelen en werken. Op speelse wijze worden er taal- en spelactiviteiten gecombineerd en geactiveerd door de leerkrachten en onderwijsassistenten

Van spelen krijg je trek!

Elke dag was er rond tien uur het fruit- en groentemoment. Het fruit en de groente werden gesneden en gewassen door de onderwijsassistent of de leerkracht en opgediend op een grote schaal.

Tomaat, appel, banaan, meloen, druiven (wit en rood), mandarijn, peer. Allemaal waren ze van de partij en gesmuld werd er. Vooral de appel en de druiven bleken favoriet. Als laatste verdween ook de meloen van de schaal. Vooral omdat de leerlingen liever een watermeloen lusten in plaats van de vaker geserveerde galiameloen.

Tijdens het fruitmoment werd er voorgelezen uit diverse prentenboeken passend bij het thema burgerschap en zelfbeeld.

Bewegen is gezond!

Bewegen heeft een positief effect op het zelfvertrouwen en de sociale vaardigheden van de kinderen.

Om deze reden werd er veel bewogen op Zomerschool Spelenderwijs en natuurlijk ook gewoon omdat het gezond is. Elke dag namen de leerlingen deel aan een dans of sport en spelactiviteit. Hiervoor waren gespecialiseerde leerkrachten aangetrokken die het enthousiasme in de leerling naar boven wisten te halen. Zo verzorgde Peggy van Humpty dancing kleuterdans, streetdance en dansexpressie in de speelzaal en Mijnsport de sport en spelactiviteit die zowel in de speelzaal als buiten plaats vond.

Daarnaast konden de leerlingen zich elke dag vermaken op het schoolplein. Hiervoor was divers spelmateriaal beschikbaar zoals springtouwen, ballen en tennisrackets.

Lunch tijd! 

Na al deze leuke maar drukke bezigheden is het tijd voor de lunch. Deze wordt gezamenlijk genuttigd in de algemene ruimte, die gezellig wordt aangekleed met een bloemetje op de tafel en voor elk kind een eigen Zomerschool placemat. 

Muzikale reis

Tweemaal per week genoten de kinderen van muziek onder leiding van Jeritza. Met haar gitaar en de boombox als ondersteuning werd er niet alleen gezongen, maar ook volop gedanst.

Elke muziekles was een waar feestje voor de kinderen. Dit jaar had Jeritza speciaal voor de Zomerschool een aantal liedjes rondom het thema Zelfbeeld gecomponeerd. Liedjes die na de introductie vrijwel meteen werden meegezongen en meegedanst, waarbij het liedje ‘Mijn oma’ veruit het populairst was.

Ook na de muziekles bleken de Zomerschool liedjes populair. Regelmatig werd er door de kinderen gevraagd of de boombox tevoorschijn gehaald kon worden zodat de liedjes uit volle borst meegezongen konden worden. Iets wat natuurlijk werd gehonoreerd.

Middagprogramma

Na de uitgebreide lunch begon het zeer veelzijdige middagprogramma. Elke middag namen de kinderen deel aan activiteiten die door externe professionals werden gegeven. Tijdens de creëersessies nam steeds één groep deel aan de activiteit. Één van de activiteiten was het maken van een zelfportret. Hierbij lag de focus op ‘Je bent mooi zoals je bent.’ Verder kwam Cinekid langs waarbij de kinderen hun eigen achtergrond tekenden om er vervolgens digitaal voor te gaan dansen. Ook werden er zelf pannenkoeken gebakken, en natuurlijk opgegeten. Daarnaast werden er kunstwerken gecreëerd met echte bloemen en werd er ijs gemaakt van zelf gestampte diepvries banaan en aardbeien. Al met al was de middag een waar creatief festijn.

Terwijl de ene groep creatief bezig was speelde de andere in het Spiegelbeeld park of nam het deel aan een door de leerkracht georganiseerde activiteit in de klas. Daarnaast gingen de kinderen ook regelmatig nog even naar buiten om daar vrij te kunnen spelen met zijn of haar klasgenootjes. Halverwege de middag werd er gewisseld.

Naast de activiteiten in de school waren er ook activiteiten buiten de school. Zo bezochten alle Spelenderwijs scholen gezamenlijk het Bijlmerpark theater om daar de theatervoorstelling Spiegelbeeld te gaan bekijken, een interactief toneelstuk waarin het prentenboek Spiegelbeeld centraal staat. Alleen de rit ernaartoe, met een echte bus, bleek al een waar avontuur.