professionalisering

13 mei - Multicultureel opvang en onderwijs: prof. dr. James Banks als onze inspiratiebron

Afgelopen woensdag, op 2 april is de nieuwe koers 2030 van Zonova opvang en onderwijs gepresenteerd.

Deze nieuwe koers vaart naast een norm voor effectief onderwijs op een zogeheten ‘Zonova-norm’ voor inclusieve opvang en onderwijs. Deze norm is gebaseerd op het werk van James Banks en zijn multidimensionale model voor multicultureel onderwijs (en opvang). “We maken de kinderen wegwijs in de wereld zodat ze zelfbewuste, actieve en betrokken wereldburgers worden”. Door deze Zonova-norm de wetenschappelijke basis van Banks te geven, zijn we uniek in Nederland. Tijdens deze ZOmiddag maken we samen de vertaling van theorie naar het handelen in opvang en onderwijs.

Genoeg reden om naar de lezing over James Banks te komen.

James Banks was de eerste zwarte professor die werd aangenomen door de College of Education aan de Universiteit van Washington. Zijn werk heeft generaties van docenten en studenten geïnspireerd om bewustzijn en vaardigheden te ontwikkelen voor het leven in een (cultureel) diverse samenleving. Banks wordt vaak ‘de vader van multicultureel onderwijs’ genoemd.

Titel: Multicultureel opvang en onderwijs: prof. dr. James Banks als onze inspiratiebron
Aanbieder: Fadie Hanna (HvA) en Marijike Blijleven (Zonova)
Datum: 13 mei 2025
Tijdstip: 15:00
Doelgroep: Alle onderwijsprofessionals en pedagpgisch medewerkers
Basis- of verdiepende bijeenkomst: Basisbijeenkomst

Hieronder vind u vaak voorkomende vragen met de antwoorden

Vraag 01

ppozo FAQ

Lorum ipsum

wij zetten ons in
voor kind en onderwijs-professional

neem gerust contact op.

Bij PPOZO ondersteunen we ouders, kinderen en onderwijsprofessionals. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij samen kunnen bijdragen aan een positieve ontwikkeling en welzijn

wat doen we

activiteiten
PPOZO organiseert en ontwikkelt activiteiten gericht op een brede ontwikkeling van kinderen.
Lees meer

passend onderwijs
‍‍
Passend onderwijs heeft als doel om alle leerlingen, inclusief die met speciale behoeften of uitdagingen, de juiste ondersteuning te bieden.
Lees meer

professionalisering
Professionalisering en deskundigheidsbevordering richten zich op kennis, vaardigheden en gedrag. Er wordt jaarlijks een vraaggericht programma uitgevoerd, waaraan leerkrachten, onderwijsondersteuners,  IB’ers en schooldirecteuren deelnemen.
Lees meer