July 29, 2025
Wat gebeurt er als kinderen écht de ruimte krijgen om zichzelf te zijn?
Leiderschap gaat niet over altijd op de voorgrond staan of alle antwoorden paraat hebben.
Leiders voelen, luisteren en handelen van binnenuit....kalm, bewust en in verbinding.
Dat inzicht hing deze week in de lucht op het Bindelmeer College tijdens de Zomerschool Zuidoost
Tijdens kringgesprekken, danslessen en ontmoetingen op locatie ontstonden momenten waarop kinderen zichzelf lieten zien, maar ook achter de schermen kwam dit thema mooi naar voren. Er lopen (jonge) leiders door het gebouw, die zichzelf laten zien door te voelen en te spreken. Soms twijfelend, soms krachtig. Altijd echt.
Met enige aarzeling schreef een leerling uit groep 7 deze woorden op haar blaadje, nadat ze ervoor had gekozen niet mee te doen met een dansoefening. Ze vond het spannend en had zich in eerste instantie teruggetrokken, maar dansdocent Maria Kulua bood een veilige ruimte waarin je kon zeggen wat je écht dacht en voelde.
Voor sommige kinderen was het de eerste keer dat ze een dansstudio binnenstapten en meededen met een dansworkshop. Dit was niet zomaar een dansworkshop. Het stond volledig in het teken van beweging en empowerment. De oefeningen nodigden de leerlingen uit om écht te voelen, waardoor er emoties vrijkwamen die ze niet altijd zagen aankomen. Ze konden ineens verdriet voelen, maar ook trots en blijdschap kwam los. Er was overal ruimte voor.
Na de oefeningen schreven ze samen op wat ze voelden en deelden ze dit met elkaar. Er kwamen mooie gesprekken uit. Krachtig dat het meisje uiteindelijk koos om niet te dansen, maar wél de moed had verzameld om haar stem te gebruiken en met haar medeleerlingen te delen wat zij voelde. Iets wat ze normaal gesproken niet snel zou doen. Daar is leiderschap voor nodig. Van binnenuit.
De groepen maakten ook deze week weer mooie uitstapjes. Dat bracht hen naar het stadsdeelkantoor, waar ze met open armen werden ontvangen door niemand minder dan Tanja Jadnanansing. In het kader van het programma Roos & Recht werden de kinderen uitgedaagd om na te denken over grote vragen op een manier die precies bij hun wereld past.
Wat is een leider eigenlijk? Hoe voelt dat, om ergens voor te staan? En hoe doe je dat, zonder jezelf te verliezen?
“Ik ben de leider waar de wereld op wacht, omdat…”
Een zin die ze mochten afmaken met hun eigen woorden.
Sommige kinderen wisten het meteen. Anderen hadden even nodig om na te denken, maar elk antwoord was even puur.
De leerlingen keken eerder naar een documentaire waarin Lydia Blijd de hoofdrol speelde. Het verhaal maakte indruk. De kinderen leefden mee, stelden vragen, en gingen in gesprek over eerlijkheid, keuzes en rechtvaardigheid. Die betrokkenheid kwam later van pas toen Judtith, een echte jurist, langskwam met haar programma Met Echt Investeren. Ze behandelde waargebeurde casussen en liet de leerlingen deelnemen aan een nagebootste rechtszaak.
Van advocaat tot rechter tot verdachte, de kinderen stapten vol overgave in hun rol en dachten actief mee over schuld, verantwoordelijkheid en wat ‘recht doen’ eigenlijk betekent. Een bijzondere ervaring, waarin denken, voelen en uitspreken vanzelf samenkwamen.
Ook op andere vlakken lieten de kinderen zich van hun meest creatieve kant zien.
Bij de kookworkshop van Ratatouille maakten ze nasi met lente-uitjes. Ze leerden over smaken, snijtechnieken en samenwerking in de keuken.
In een andere klas werkten de kinderen aan diorama’s kleine werelden in een doos, met verf, karton en fantasie. Ideeën werden tastbaar.
In het Spiegelbeeldpark, dat inmiddels is uitgegroeid tot een van de grootste successen van de Zomerschool Spelenderwijs, komen de verhalen van de kinderen tot leven. Steeds fantasierijker en steeds vrijer.
Ze bedenken spontaan rollen en situaties, alsof ze dit al jaaaren doen. Ze leggen spelregels uit aan anderen en staan in hun zelfverzonnen winkeltje alsof het een missie is. Ze vullen moeiteloos de ruimte die ze krijgen en tonen spelenderwijs precies datgene wat leiderschap (voor hen) betekent: initiatief nemen, samenwerken, fantasie volgen en een ander erbij betrekken.
Het mooiste is misschien wel dat dit helemaal vanzelf gaat. Zonder directe uitleg of instructie. Ze spelen, maar ze oefenen óók in kiezen, voelen en leiden.
De activiteiten waren opnieuw een groot succes. Er werd weer gekookt, er waren weerbaarheidstrainingen en een jazzworkshop waar overigens veel magie vrij kwam. Een bijzondere kennismaking met deze muziek op jonge leeftijd en een mooie herinnering dat de taal van muziek universeel is. Ieder kind vond wel zijn eigen plek in het ritme.
Week 2 was top! Het was een week waarin kinderen zichzelf mochten ervaren van binnen en van buiten. Ze leerden over kracht, over gevoel, over durven spreken. Over dansen, koken, bouwen en staan. En als je ze vroeg waar ze trots op waren, hoefde je eigenlijk alleen maar te kijken. Wederom een dikke pluim naar de gehele organisatie en het team van docenten dat flexibel mee beweegt.... in voorbereiding, in de klas én daarbuiten. Zoals de docent die op eigen initiatief een fotoboek samenstelt, zodat de kinderen straks een tastbare herinnering mee naar huis nemen. Ook dat is leiderschap!
PPOZO organiseert en ontwikkelt een scala aan activiteiten die de brede ontwikkeling van kinderen en de professionalisering van onderwijsprofessionals bevorderen.