August 7, 2025
Tijdens de afgelopen drie weken zagen we hoe kinderen leerden om hun mening te verwoorden, naar elkaar te luisteren, samen keuzes te maken en zich met respect uit te spreken. “Er zijn acht miljard verschillende persoonlijkheden. Laat zien wie je bent, maar respecteer ook de ander.” Dat was de boodschap die meester Fabian zijn leerlingen meegaf. Hij moedigde hen aan om hun mening te vormen, die te onderbouwen én open te blijven staan voor andere perspectieven. Die houding van jezelf laten zien, met oog voor de ander was voelbaar in zijn klas. Dit kwam niet alleen terug in de gesprekken, maar werd ook versterkt door het doeboek over burgerschap, iets wat door alle docenten actief werd meegenomen.
Aan het eind van de Zomerschool blikte hij terug op het bezoek aan het stadsdeelkantoor, waar leerlingen hun held mochten benoemen. Het deed hem zichtbaar goed om deze woorden terug te krijgen van één van zijn leerlingen. “U bent mijn held omdat u naar me luistert, en iedereen blij probeert te maken' Wat een prachtig en dankbaar compliment'
Het is een mooi gegeven: je start de Zomerschool met een leeg canvas. Je kent de kinderen nog niet en zij hebben ook nog geen idee wie jij bent en wat ze van je kunnen verwachten. In korte tijd ontstaat er een band. Je leert hen aanvoelen, ontdekt waar ze mee struggelen en wat ze nodig hebben.
Verschillende docenten gaven aan hoe bijzonder het was om zo snel een band op te bouwen en daarnaast ook echt iets te kunnen betekenen in de ontwikkeling van de kinderen, bijvoorbeeld op rekenniveau. Zo had juf Naomie al snel in de gaten waar bepaalde leerlingen moeite mee hadden en kon ze met hen aan een stevige basis werken. “Je lost natuurlijk niet alles ineens op,” zei ze, “maar je legt wel een fundament. Soms moesten we echt even stampen , bijvoorbeeld bij komma getallen, maar dan zag je ook echt resultaat. Ze pikten het snel op. Die ‘aha’-momenten waren zó waardevol.”
Ook op de Spelenderwijs-locaties groeide in drie weken tijd een warme band tussen docenten en leerlingen. Ze leerden elkaar écht kennen, vierden verjaardagen samen en gaven elkaar zichtbaar waardering. In deze laatste week werd er nog volop geknutseld, geschilderd, bewogen én gekookt, waarbij vooral het koken met Ratatouille letterlijk en figuurlijk in de smaak viel. In deze laatste week waren de docenten ook vooral bezig met het afscheid voorbereiden, en elke locatie pakte dat op haar eigen unieke manier aan.
Meester Amin en juf Sonja van locatie Achtsprong verrasten hun groep met een prachtig afscheidsboek vol persoonlijke berichten, stuk voor stuk liefdevol geschreven en afgestemd op ieder kind. ‘Ik ben Ethan! Ik ben goed in tellen én terugtellen,’ stond er bijvoorbeeld. Of: ‘Ik ben Jahsilvian! Mijn favoriete speelgoed is mijn knuffelbeer.’ Zinnen die laten zien: we hebben je gezien. Op hun laatste dag aten ze poffertjes, bakabana's en andere lekkernijen en presenteerden ze aan hun ouders wat ze de laatste 3 weken gedaan hadden. Juf Rita van locatie Wereldwijs maakte wekelijks fotocompilaties en bundelde deze tot een tastbaar boek vol herinneringen, dat de leerlingen mee naar huis kregen. Op deze locatie liepen de leerlingen een modeshow in zelfgemaakte vuilniszakkenmode en gaven ze een dansvoorstelling op het nummer 'Ik ben trots op mezelf' van Tante Mona. Op de locatie Holendrecht werd er een mooie tentoonstelling gemaakt en kregen de leerlingen van hun docenten persoonlijke anekdotes. De ervaringen van de leerlingen werden gevangen in een mooie poster. 'Ik heb lieve juffen,' werd er op geschreven over juf Sadiqah en 'lieve zinnetjes over onszelf en de ander, het spiegelbeeldpark & buiten spelen' werden genoemd als leuke ervaringen van de zomerschool
Het was duidelijk: deze docenten hadden hun leerlingen echt leren kennen. Prachtig om te zien hoeveel liefde, aandacht en energie er in deze afsluitende week is gestoken.
Een van de hoogtepunten van de grote Zomerschool was het bezoek aan het Wereldmuseum. De kinderen kregen daar niet alleen inzicht in wereldgeschiedenis en cultuur, maar ontdekten ook verhalen die dichtbij hun eigen achtergrond lagen. De docenten kregen ook nieuwe inzichten mee uit dit bezoek. Over de koto leerden ze dat de boodschap van deze traditionele Surinaamse dracht niet alleen in de stof zit, maar vooral in hoe je hem draagt. Voor de één was het een kennismaking met erfgoed van hun voorouders, voor de ander een blik in een nieuwe wereld, maar voor iedereen was het een uitnodiging om na te denken over wie je bent en hoe je dat laat zien.
Precies dat gevoel van jezelf mogen laten zien, met alles wat je in je hebt kwam terug tijdens de dancebattle waarmee de week werd afgesloten. De kinderen gaven álles. Juf Maria beschrijft hoe de leerlingen alles hebben gegeven en de hele week keihard hebben geoefend voor dit bijzondere moment. Sommige leerlingen verschenen in hun mooiste (samen afgestemde) outfits, anderen hadden zelfs thuis geoefend tot in de puntjes. 'De energie was voelbaar' volgens Allone, een gerespcteerd DJ uit hartje Zuidoost die speciaal was ingezet om de dancebattle muzikaal te begeleiden. 'Er werd gestreden tot de laatste seconde'. Toen de jury er niet uitkwam, volgde er zelfs nog een derde freestyle ronde. De optredens lieten stuk voor stuk zien hoe expressie en zelfvertrouwen de afgelopen weken gegroeid waren. Uiteindelijk kon er maar één groep winnen, maar zoals juf Maria dat mooi benadrukte 'voor mij is iedereen een winnaar'.
We sloten af met een certificaat voor elke leerling als tastbaar bewijs van hun deelname en inzet tijdens deze drie weken. Wat achterblijft, zijn de ervaringen, inzichten en verbindingen die in deze drie weken zijn ontstaan. Nog één keer nemen we een moment om het hele team in het zonnetje te zetten met in het bijzonder een diepe buiging voor projectleider Romaine Tevreden, die met weinig middelen iets groots wist neer te zetten (zichtbaar succesvol voor de kids) samen met Lakeesha Niemel die ondersteunde op hoog niveau flexibel meebewoog en extra vlieguren maakte. Ayize schipperde moeiteloos tussen alle locaties om overal zichtbaar te zijn waar nodig en om een ieders vragen te beantwoorden. Een dikke pluim ook voor alle docenten, die zich bleven inzetten, opdaagden en de tijd namen om hun leerlingen écht te leren kennen. En natuurlijk de kinderen zelf die elke zomerochtend opnieuw met frisse moed kwamen om te leren, te spelen en te groeien.
Dat er leerlingen zijn die aan het eind van deze 3 weken zeiden 'ik wil niet dat het voorbij is', is misschien wel het grootste compliment dat je als team kunt krijgen.
We wensen iedereen een fijne zomervakantie toe!
PPOZO organiseert en ontwikkelt een scala aan activiteiten die de brede ontwikkeling van kinderen en de professionalisering van onderwijsprofessionals bevorderen.